Lets pretend I forgot my password

Hoppsan, vad tiden går! Senast jag skrev hade vi en vecka kvar i Thailand och nu har vi helt plötsligt varit hemma i Sverige nästan lika länge. Jaja, bloggen har helt enkelt inte riktigt varit prioriterad de senaste dagarna. Family first.

Nu är jag i varje fall tillbaka i Halmstad igen! Bosatt ute i stugan då lägenheten är uthyrd. Men det gör inte så mycket. Jag föredrar faktiskt en riktig öppen spis framför brasan på DVD som man köper på Claes Ohlson.

Framtiden ser ut som följande: Nyårsfirande i Halmstad och därefter flytt till Stockholm. Simpelt. Enkelt. Det är vad jag försöker intala mig i alla fall...

Sista veckan

Ar nu inne pa sista veckan i varmen. Tiden har gatt sa fruktansvart fort! Passade pa att bestalla tva klanningar hos en skraddare igar. Verkade som att de forstod vad jag ville ha sa jag hoppas pa det basta. Blir det som jag tankt sa ar en av dem ett alternativ till nyar. Spannande!

Nu ska vi ivag pa marknad!

Ladyboys & Go Go girls

Pa plats i Pattaya. Efter en skrackfard med minibuss fran hamnen till Jomtien Beach dar vi nu bor fick vi avsluta garkvallen med god mat och Go Go girls. Helt klart godkant.

Nehepp, inspirationen tryter. Over and out.

Pattaya

Imorgon har vi bestamt oss for att dra vidare. Vi ar nog bade lite trotta pa att inte gora nagonting nu. Ata, sola, sova. Pa repeat. Sa har vi haft det i lite over en vecka nu. Det racker. Kande till och med att jag var lite trott pa solen idag. Det ar inte vanligt for att vara jag.

Men nu ska det nog bli liv i luckan! Det kliar lite i shoppingfingrarna maste jag saga. Resten av resan ar nu planerad och bestamd. Vi kommer att stanna i Pattaya i atta natter, darefter aker vi till Bangkok (tillbaka till Le Fenix och Nest, wiho!), for att fira Dennis fodelsedag den 23 december och darefter julafton. Den 25 ar det ENDAST shopping som star pa schemat, innan vi maste vara pa flygplatsen runt atta pa kvallen. Planet lyfter nagon gang runt midnatt.

Men! Flera dagar kvar tills dess och den sista pa Koh Samet idag. Bast att ta vara pa den.

13 december

Hemma ar det lucia och har gissar vi oss till att det ar den varmaste dagen hittills pa semestern. Solen steker och vattnet svalkar knappt - precis som det ska vara.

Igar blev vi bjudna pa fest har pa Tom Pizza (stallet dar vi bade hyr bungalow och kakar alla dygnets maltider. Ar val lite stammisar skulle man kunna saga). Agarinnans dotter fyllde ar och det bjods friskt pa plockmat och whiskey-cola/soda. Thailandska latar (nagot som paminde om schlagerdangor) sjongs det karaoke till. Jag forstod sjalvklart inte ett dugg, tyckte mest att det lat som en massa gnall, men diggade med anda. Mest for syns skull.

Bilderna fran denna trevliga tillstallning hinner jag dessvarre inte lagga upp. Dennis sitter och vantar pa mig ute i restaurangen, har precis bestallt mat. Lovade att inte vara borta for lange men sa att han fick underhalla sig med en kortlek sa lange. Han har nog hunnit med ett par enmannaspel nu. Bast att jag joinar.

Till Mormor

Vill tillagna det har inlagget till mina fina mormor som fyller ar idag (jag hoppas att du laser detta). Grattis, grattis till dig! Onskar att jag var hemma for ett par minuter sa att jag kunde gratta dig ordentligt med en stor kram. (Har dessutom blivit nagot sa forgrymmat sugen pa tarta fran ingenstans, och nej, Thailand kan inte matta denna markliga hungerkansla sa jag hade nog antagligen forsokt fa med mig lite av mormors fantastiska marangbakelse ner hit ocksa).

Nu ar det dags for mat!

ขอบคุณ

Forstar ni hur skont det kandes nar jag idag fick veta att jag raknat fel pa dagar och vi kom fram till att jag legat tva dagar fore hela tiden? Forst IDAG har halva tiden gatt, fran och med IDAG har vi alltsa tva veckor kvar i Thailand. Precis nar jag borjade bli lite nojig over att det ar sa fa dagar kvar sa far jag plotsligt tva "bonusdagar" att nolla nedrakningen med. Jihaa!

Halvtid

Idag ar det tva veckor sedan vi lamnade Kastrup for var efterlangtade manad i Thailand, vilket betyder att vi har halva tiden kvar. Det kanns helt underbart att vi har hela tva veckor kvar att njuta av solen i paradiset!
Igar var vi ute pa en snorkeltur. Tyvarr var inte snorklingen den basta, men var ratt skont att gora nagot annat an ligga och steka pa stranden.

Tva saker larde jag mig under snorklingen:
1. Japaner kan inte simma (sa simma absolut inte bakom dem for da far du en simfot i huvudet)
2. En medelalders tysk man som aker pa snorklingstur ensam ska man passa sig for. Peddovarning!

Amber Roux

Detaljer.

Tva klanningar som jag passade pa att inhandla nar vadret var daligt pa Phi Phi. Den monstrade koptes pa en av alla hundratals markander och den svarta ar ett secondhandfynd fran en lite finare "butik". Har pa Samet finns det ingenting att kopa, kanske tur det da jag kanner pa mig att man behover spara lite pengar till shoppingen de sista dagarna i Bangkok.

Gardagens vy

Var snalla och ignorera mina ludna ben, tack!

Koh Samet

Antligen har vi hittat solen! Det ar val ocksa den framsta orsaken till den daliga uppdateringen. Natten i Bangkok var galen. Dennis van fixade gratis hotellrum och bjod pa drinkar pa varldens franaste nattklubb, Nest. Pa taket pa hotellet, atta vaningar upp ligger denna parla med utsikt over Bangkok. Jag skrev ihop ett litet inlagg nar vi satt dar som jag aldrig fick postat. Ska forsoka fa med det pa bloggen nagon dag. Det var en sadan kansla!
Tillbaka till nuet. Som sagt, solen befinner sig har pa Koh Samet och det kanns antligen som att man ar pa semester. Vi bor pa ett fint hotell men det ligger en bit ifran de finare stranderna och civilisationen (det tar inte mer an cirka tio minuter att ga, men den kolsvarta vagen genom skogen ar ingen hojdare pa natterna). Sa vi ska bo kvar de tre natterna som vi bokat och sedan forflytta oss till norra delen av on.
Jag aterkommer nar solen gatt i moln.

Phuket flygplats

Kort uppdatering fran Phukets flygplats. Sitter pa ett internetcafe som tar 300 Baht for en timme. Billigt? Lamnade Phi Phi klockan nio i morse med lite sorg i hjartat. Jag tyckte verkligen om de sma tranga gatorna, allt liv och alla trevliga restauranger. Men vadret kanns viktigare an nojen just nu och man vill ju garna komma hem med en snygg branna till nyar (har varit har i en vecka nu men ar fortfarande lika vita som nar vi kom). Planet ska lyfta klockan tre och utan forseningar satter vi fotterna i Bangkok cirka en timme senare. Det blir en overnattning dar innan vi drar oss vidare, men med hotellet som Dennis ordnat sa klagar jag absolut inte...

Le Fenix

Andrad rutt

Vadret ar fortfarande inte vad man vill att det ska vara - varmen finns, men solen har inte visat sig pa tva dagar och det regnar med alltfor jamna mellanrum. Sa efter att vi kollat vadret runt om i hela thailand de senaste dagarna, sokt solen som om den vore efterlyst, har vi nu bestamt oss for att andra den tankta rutten. Meningen var att vi skulle ta oss fran Phi Phi till pardaison Koh Lipe, vidare till Langkawi (Malaysia) och sedan tillbaka upp till Phi Phi, Phuket och Bangkok. Men solen verkar ha bestamt sig for att halla sig undan just dessa omraden, sa istallet ska vi nu aka tillbaka upp till Bangkok for att ta oss over till sydostra sidan - Koh Samet och Koh Chang. Har ska solen (om man nu kan lita pa vaderprognosen for tva veckor framat) vara framme minst 85% per dag, vilket ar betydligt battre an de 0-15% som vi befinner oss i nu. Redan imorgon tar vi baten tillbaka till Phuket och flyger darifran till Bangkok. Vet inte om vi hinner mycket langre sa far antagligen tillbringa natten dar innan vi tar farjan over till Koh Samet. Tank vad man gor for lite sol...

Det regnar i paradiset

Idag regnar det. Men en tjusig thaia, som saljer utflykter utanfor vart hotell, sa att det skulle bli sol imorgon - "sunnii tomolloow!". Just nu kanns det tveksamt, men jag vill garna tro pa henne.