*SUGA, SÖG, SUGIT

Något som jag kom på häromdagen gjorde mig lite illa till mods vad gäller min svenska (det här var snäppet värre än när jag fick reda på att Silván (som jag alltid har uttalat det) egentligen uttalas precis som det stavas, alltså Silvan. Weird). Jag kom nämligen på mig själv när jag berättade att jag hade dammsugat hemma. Sugat? När jag upprepat det där för mig själv ett par gånger hörde jag hur knas det låter! Blev lite osäker på om jag verkligen säger så och började gå igenom verbet att dammsuga så som jag använder det:

Jag dammsugar. (dammsuger?)
Igår dammsugade jag. (dammsög?)
Jag har dammsugat. (dammsugit?)

Sugade?! Det är ju skrämmande.

Men jag vet inte. Är dammsuga ett eget verb som böjs efter mitt exempel, eller kommer det från verbet suga? Hur som helst så kan jag inte ändra det nu. Jag får se det lite som min grej. Helt enkelt.



En dammsugare.
Det är jag i alla fall säker på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0