Grävmaskininstruktör

Fick agera instruktör idag. Körde runt en liten kille på en grävmaskin (leksak såklart, men den var ganska stor) och råkade göra så att han flög framåtstupa ner för en kant ner i gruset. Hypergråt. Ups. I det här läget gäller det att komma på något som man tror skulle kunna hjälpa snabbt. Annars finns risken att ungen skriker tills han/hon blir hämtad. Inget man vill. Jag skyndade mig att få honom ner i sandlådan och parkerade honom på grävmaskinen där istället. Han blev tyst. Men bara för ett tag. - Ae dave... Va? - Ae dave, ae dave...! Tog ett tag innan jag förstog att det vad gräva han ville (borde kanske fattat tidigare med tanke på att han faktiskt satt på en grävmaskin men, men...). Jag visade i varje fall lite snabbt hur han först måste dra fram spaken för att "öppna" skopan, dra bak spaken för att få upp sand i den och till sist dra fram spaken igen för att tömma ut sanden (inte så komplicerat som det kanske låter här). En blick som sa ungefär "vadsjuttonärdetdutjataromtant?" mötte mig när jag tittade upp. Visade allt en gång till. Långsammare. Tydligare. Ögonen tåras på ungen. Skit! Tar tag i skopan, drar den i sanden och tar sedan upp den igen, fylld med sand. Desperat. Nu då?! Han tömmer ut sanden själv, vänder sig mot mig och... Ett leende. Phew. Så här började det alltså. Lugnt och stilla. Men lillbossen såg detta snart som ett ypperligt tillfälle att börja utnyttja mig. Det oskyldiga "ae dave" blev snart en befallning och då jag inte lyssnade så sparkade han till mig på knät (absolut inte hårt, men att skriva det gjorde att den här proceduren lät mer grym). Så där satt jag på knä i sanden som slav åt Herr Minis och lyfte upp skopa efter skopa som han sedan kunde tömma... över mig. Ooh ja, han såg en otrolig humor i detta. Haha! Så går det alltså när man välter en unge och sedan måste fjäska sig in för att vinna tillbaka ungens tillit. Måste ändå tacka lillbossen för att han höll mig upptagen med det där så att jag överlevde sista timmen.

En grej som är rolig att tillägga var att lilla Bertine kom förbi och ville gräva lite hon också. Jag visade henne två-tre gånger hur hon skulle använda grävmaskinen och sedan satte hon igång och gräva som om det var det enda hon gjort i livet. Girlpower!

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0